Ile treści w książce? Książki nisko i wysoko kontentowe. Magda Mutlu

Ile Treści w Książce? Porównanie Książek Nisko- i Wysoko- kontentowych na Amazon KDP.

Jak ilość treści w książce wpływa na jej sukces na platformie Amazon KDP? W erze cyfrowej, gdzie każdy może zostać autorem, Amazon KDP otworzył świat pełen możliwości. Czy książki wysokokontentowe lepiej przyciągają uwagę czytelników, czy może te ze znikomą treścią robią większą karierę? W tym artykule rozważymy, jak ilość treści wpływa na atrakcyjność książki, jej sprzedaż i ostateczny sukces. Przyjrzymy się zarówno plusom, jak i minusom publikacji z różnych przedziałów zawartości contentu w książce. Czy klucz do sukcesu leży w ilości, czy może w czymś zupełnie innym?

Czym jest zawartość kontentowa w książce?

Kiedy szukasz informacji na temat publikowania książek na Amazonie KDP w internecie, z wysokim prawdopodobieństwem trafisz na liczne artykuły i materiały wideo, które pokazują, jak zarobić fajne pieniądze, szybko i bezboleśnie wypuszczając zeszyt w linię (lub coś innego równie prostego). Może Ci wtedy nasunąć się pytanie, jako to jest możliwe, żeby nie napisać ani słowa, ale stworzyć coś tak prostego i na tym zarabiać? Jeśli tylko dasz swoim myślom swobodnie popłynąć przez chwilę, szybko dojdziesz do wniosku, że pojęcie książki lub publikacji jest dużo szersze niż sama np.: powieść przygodowa, poezja, książka ekspercka, czy biografia.

Żeby nie przedłużać podam jedną, oficjalną definicję książki wg Słownika Języka Polskiego PWN. Książka to:

  1. Złożone i oprawione arkusze papieru, zadrukowane tekstem literackim, naukowym lub użytkowym.
  2. Pewna liczba arkuszy papieru złożonych i oprawionych, przeznaczonych do jakichś zapisów.

To, co jest teraz ważne to to, że wynika z niej, że książka może zawierać zarówno tekst, jak i miejsce do zapisków. Czyli nie do końca jest tak, jak statystyczny Kowalski wyobraża sobie przeciętna książkę. To pojęcie mieści w sobie książki o różnych treściach oraz o różnej ilości treści.

Analizując ilość treści w książce, skupimy się na różnicach między książkami nisko- i wysokokontentowymi na Amazon KDP. Co to takiego? Co je wyróżnia? I które są lepsze? Sprawdź niżej.

Low-content books, czyli co?

Książki nisko kontentowe (low-content books) cechują się żadną lub znikomą ilością tekstu w ramach swojej publikacji. Tego typu książki to przede wszystkim:

  • najbardziej nasycona nisza Amazona KDP, czyli zeszyty: w kratkę, linie, gładkie, etc.,
  • bardzo popularne plannery i kalendarze,
  • notatniki, kolorowanki, wycinanki etc.

Co sprawia, że tego typu książki są bardzo popularne wśród twórców i autorów Kindle Direct Publishing? To przede wszystkim:

  1. Niski próg wejścia. To oznacza, że aby stworzyć tego typu produkt nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy, czy umiejętności literackich. To oznacza również, że książki low-contentowe cechuje…
  2. Szybkość produkcji. Brak tekstu, czy innej bogatej treści pozwala na stworzenie produktu w ekspresowym tempie. Możesz stworzyć jedno wnętrze i do tego dziesiątki okładek w różnych stylach.
  3. Łatwość dostosowania do konkretnych nisz, trendów i zainteresowań. Ta cecha ściśle wiąże się z poprzednią. Widzisz nowy trend, przygotowujesz kolejną wersję okładki i już możesz publikować kolejną pozycję.
  4. Brak kosztów produkcji. Zobacz sama, nie płacisz redaktorce, korektorce, składaczce, czy graficzce. Wszystko możesz zrobić sama, zupełnie od podstaw, bez konkretnej wiedzy. Czy warto w ten sposób działać, to już zupełnie inna sprawa.

Powtarzalność zakupów. To właśnie jedna z głównych cech tego typu publikacji. Książki nisko kontentowe są zużywalne, a to oznacza, że klienci kupują je wielokrotnie.

Książki high-content nie dla wszystkich?

W opozycji do książek niskokontentowych stoją (oczywiście) książki po brzegi wypełnione treścią. Chociaż mówiąc o treści nie wszystko przekłada się na jej ilość. Dlatego do książek high-content zaliczymy np.:

  • książki, opowiadania dla dzieci; te zawierają niewiele tekstu, w porównaniu do opasłych tomiszczy np.: książek fantasy, ale obudowane są dodatkow ilustracjami, które też zaliczymy jako treść,
  • powieści różnych gatunków literackich,
  • książki eksperckie,
  • przewodniki,
  • książki kucharskie,
  • poezję itd.

W skrócie, książki wysokokontnetowe to wszystkie te, gdzie czytelnik znajdzie obszerną treść. Czy to dla rozrywki, czy dla wiedzy.

Z wydawania książek high-content płynie mnóstwo korzyści:

  1. Wyższa wartość dla czytelnika. Im więcej korzyści czytelnik może wyciągnąć z Twojej książki tym chętniej po nią sięgnie. A tym samym Ty możesz ustalić…
  2. Wyższą cena jednostkową; a co się z tym wiąże, zwiększy się również kwota z praw autorskich, która przysługują Ci po sprzedaży książki na marketplace’ach amazonach.
  3. Bezterminowość treści. Książki high-content zazwyczaj zawierają treści uniwersalne na tyle, że można je sprzedawać latami w niezmienionej formie. Trochę inaczej rzecz ma się do książek branżowych, gdzie wiedza szybko się zmienia. Jednakże nawet i te nie są pisane ze względu na krótkotrwały trend.
  4. Prestiż. Autorzy książek wysokokontentowych ogólnie postrzegani są jako przez pryzmat prestiżu. To z kolei pomaga budować ich autorytet i silną markę osobistą.

Po drugiej stronie znajdziemy, jednak kilka cech tych publikacji, które mogą skutecznie odstraszyć autorów i twórców, do zajęcia się ich tworzeniem. To między innymi:

  1. Wysokie koszty. Wchodzą w nie: redakcja, korekta, skład, ewentualne ilustracje, okładka.
  2. Wydłużony czas przygotowania książki. Ze względu na poszczególne etapy, czas przygotowania takiej książki znacząco się wydłuża.
  3. Niższa sprzedaż. w porównaniu do książek niskokontentowych, tutaj sprzedaż będzie zdecydowanie niższa.
  4. Wymagane działania marketingowe. Tutaj, często ze względu na niszowy temat lub ograniczoną liczbę odbiorców warto zainwestować w dodatkowe działania marketingowe

W skrócie, wydawanie książek bogatych w treść na platformie Amazon KDP otwiera drzwi do tworzenia rozpoznawalnej marki i zwiększania dochodów. Jednakże, osiągnięcie sukcesu w tej sferze wymaga poważnych nakładów zarówno czasu, jak i pieniędzy. Kluczem do powodzenia jest efektywne łączenie wysokiej jakości materiałów, strategicznych działań marketingowych oraz zdolności do zarządzania projektami.

Może coś pomiędzy low- i high- ?

Tak! Rozważając ilość treści w książce, nie można pominąć książek średniokontentowych, które zajmują miejsce pomiędzy low- i high-content. Przy czym od razu wspomnę, że Kindle Direct Publishing (KDP) nie określa ich w ten sposób. Przez to, po sprawdzeniu plików przez KDP mogą one zostać niekiedy przypisane do książek low-content. Niemniej, warto przyjrzeć się im bliżej.

Książki średniokontentowe są idealną odpowiedzią na poszukiwania autorów w zakresie tworzenia i publikowania treści. Wymagają nieco więcej czasu i nakładów niż w przypadku książek low-content, ale jednocześnie nie obciążają nadmiernie finansowo, jak i czasowo danego twórcy, autora, czy wydawnictwa.

Czytelnik z kolei dostaje porcję wartościowej wiedzę i/lub rozrywki, która może być skonsumowana w krótkim czasie. Dodatkowo może również niejako uczestniczyć w wypełnianiu książki swoimi treściami.

W segmencie książek middle-content znajdziesz takie pozycje jak np.:

  • zeszyty ćwiczeń, w których znajdziesz porady dotyczące zdrowego odżywiania, pozytywnego myślenia, dobrostanu emocjonalnego itd.,
  • workbooki, w których są treści eksperckie wyjaśniające fragment obszerniejszego zagadnienia oraz miejsce na notatki własne do przepracowania tematu podczas studiowania lektury,
  • przewodniki po opisujące konkretne miejsca, z przygotowanymi kartami do uzupełnienia ich o własne przygody.

Gdzie leży klucz do sukcesu wydawniczego?

W końcu, Amazon KDP otwiera przed autorami drzwi do świata pełnego możliwości wydawniczych, od książek pełnych treści po te bardziej minimalistyczne. Kluczem do sukcesu jest tworzenie wartościowych treści, które wyróżniają się na rynku i trafiają do serc czytelników.

Czy zechcesz wydać na Amazonie KDP książki typu low-, middle- czy high-content, do każdej z publikacji musisz przygotować się z należytą starannością. Począwszy od dobrego researchu, poznania konkurencji, wybrania słów kluczowych, stworzenia jakościowego produktu, który odpowiada na potrzeby odbiorców. Skończywszy na ustaleniu strategii cenowej oraz działaniach wspierających sprzedaż po publikacji.

Pamiętaj, że bez względu na rodzaj książki, którą chcesz opublikować, Amazon KDP daje narzędzia i szanse, by rozwinąć swoją pisarską pasję. Z odpowiednim podejściem, twoje dzieła mogą zyskać uznanie i docierać do czytelników na całym świecie. Zacznij pisać już dziś – każdy ma coś wyjątkowego do przekazania. Czas pokazać światu twoje słowa.

Jeśli potrzebujesz przegadać swój pomysł na publikację na Amazonie KDP lub dowiedzieć się, jakie masz możliwości, umów się na konsultacje:

hello@magdamutlu.pl